Met Positive Behavior Support creëer je een positieve omgeving op school die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Uit onderzoek is gebleken dat deze schoolbrede aanpak zeer effectief en doelmatig is.
Van schoolbreed naar klasbreed
In dit boek gaat de aandacht vooral uit naar de leraar: hoe zorg je er in de klas voor dat gewenst gedrag wordt versterkt en hoe voorkom je probleemgedrag? Praktisch en concreet wordt uiteengezet hoe je je klassenmanagement verbetert met de uitgangspunten van PBS, want de sfeer in de klas en de manier waarop je lesgeeft, hebben invloed op het gedrag van de leerlingen.
In PBS in de klas komt onder meer aan de orde:
• Structuur aanbrengen in klassenomgeving
• Leerlingen actief bij instructie betrekken
• Positieve gedragsverwachtingen aanleren
• Positief gedrag bekrachtigen
• Reageren op ongewenst gedrag
De auteurs hebben gebruikgemaakt van de resultaten van tientallen jaren onderzoek naar klassenmanagement. Ze zijn erin geslaagd de basisprincipes van PBS te vertalen naar praktische strategieën voor in de klas waarvan elke leraar kan profiteren, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs. Tot slot schenken ze ook ruim aandacht aan klasbrede interventies voor risicoleerlingen of leerlingen met ernstig probleemgedrag.
Ook als jouw school geen PBS-school is, kun je met de inhoud van dit boek uit de voeten; de effectieve gedragsinterventies worden stap voor stap helder uitgelegd.
PBS in de klas is geschikt voor: leraren, begeleiders, gedragsspecialisten, schoolpsychologen, Master SEN-studenten, PBS-coaches en PBS-teams.
Bij dit boek zijn een aantal gratis downloads beschikbaar:
Observeren met gebruik van tijdsampling
Observatieformulier voor registratie van duur
Checklist structuur en actieve betrokkenheid
Zelfbeoordeling voor PBS in de klas