School en thuis

 17,50

Mariëtte Lusse

Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn.

Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Minus hoeveelheid- Plus hoeveelheid+

Met inleiding van Iliass el Hadioui

 Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn.

Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.

Om de bredere context waarin scholen en ouders samenwerken beter te begrijpen, plaatst Iliass el Hadioui in zijn inleiding op dit boek de worsteling van de scholen met het omgaan met diversiteit in een stadssociologisch perspectief.

Annette Diender schreef de portretten na elk hoofdstuk. Hierin vertellen scholen, bijvoorbeeld in Rotterdam, Groningen en Almere, hoe zij de samenwerking met ouders vormgeven en welke positieve effecten dit heeft.

‘Dit waardevolle werk begint met een goede stadssociologische reflectie van de socioloog Ilass el Hadioui over de mismatch tussen de binnen- en buitenschoolse leefwerelden. Vervolgens komt helder aan de orde de manier waarop scholen met succes het proces van samenwerking met ouders kunnen optimaliseren.’ – NBD Biblion

‘De boodschap van dit boek is dat scholen meer aandacht moeten besteden aan wat er wél goed gaat. Blijf samen naar oplossingen zoeken, neem ouders op tijd mee, etc. Ouderbetrokkenheid en samen werken aan toekomstperspectief zijn twee belangrijke onderwerpen. Samen zijn wij er voor het kind en het kind zal zo nog meer gezien en gehoord voelen. Dit boek is zeker een aanrader voor scholen!’ – Susan Spekschoor

‘Een lezenswaardig en goed onderbouwd boekwerk, dat aandacht vraagt voor een lastig en actueel vraagstuk. Serieus afstemmen en samenwerken met ouders uit diverse gezinssituaties is een opdracht voor elke school. Nuttig!’ – ZorgPrimair

‘Dankzij dit boek leerde ik dat er ook in minder stedelijke gebieden sprake kan zijn van een mismatch tussen de verschillende leefwerelden en dat jij en ik in actie kunnen komen om te verbinden. Leren kijken door de bril van de ander, is volgens mij van toegevoegde waarde als het gaat over samenwerken met ouders.’– Josje Jaasma, LBBO

Lees ook de blog van Mariëtte Lusse: School en thuis. Succesfactoren voor het afstemmen van twee leefwerelden

Het belang van het afstemmen van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.

Om de bredere context waarin scholen en ouders samenwerken beter te begrijpen, plaatst Iliass el Hadioui in zijn inleiding op dit boek de worsteling van de scholen met het omgaan met diversiteit in een stadssociologisch perspectief.

Annette Diender schreef de portretten na elk hoofdstuk. Hierin vertellen scholen, bijvoorbeeld in Rotterdam, Groningen en Almere, hoe zij de samenwerking met ouders vormgeven en welke positieve effecten dit heeft.

Lees verder
Winkelwagen