Je bevindt je hier: Home / Titels / Verwacht / Bananenschillen op school
Auteur(s):

Marald Mens

ISBN 9789492525819
Omvang: ca. 144 pagina's
Verschijnt: maart 2020
Doelgroep: po, vo

Bananenschillen op school

Prijs (ex. BTW)
€ 19,95
€ 1,65
€ 19,95

Verwacht

 

Iedere dag doe je als leerkracht, ib’er of directeur je best om goede inschattingen te maken en de juiste beslissingen te nemen. Daarbij ga je ervan uit dat je als professional kunt vertrouwen op je denken en je intuïtie. Maar is dat wel terecht?

Vanuit de wetenschap is bekend dat ons brein soms eigenzinnige sluiproutes neemt en ons weleens voor de gek houdt. Het resultaat is dat we uitglijden in ons denken, wat leidt tot verkeerde inschattingen, oordelen en beslissingen.

In Bananenschillen op school neemt neuropsycholoog Marald Mens je mee in de wereld van die mentale uitglijders. Je komt te weten hoe ze ontstaan, hoe ze onbewust ons denken en handelen sturen en wat de nadelige gevolgen daarvan kunnen zijn voor je leerlingen, hun ouders, of je collega’s. Het boek geeft ook inzicht in hoe je die uitglijders kunt voorkomen. De praktische tips en adviezen om je te wapenen tegen de bananenschillen zijn direct toepasbaar in de klas.

Marald beschrijft 17 uitglijders in zijn boek, hieronder vind je er een als voorbeeld; het zogenaamde IKEA-effect: hoe we onbewust waarde toevoegen aan wat we doen.

Het IKEA-effect
Als we ergens veel moeite voor hebben gedaan, of zelfs risico hebben gelopen, krijgt het eindresultaat in onze ogen meer waarde. Stel je voor: je hebt zelf met bloed, zweet en tranen de eindmusical in elkaar gedraaid en presenteert trots het resultaat aan je collega’s. Die zijn echter minder enthousiast; zij hebben alle voorbereidingen en het creatieve proces zelf niet ervaren, en zien jouw prestatie in een heel ander daglicht dan jij.

Een ander frappant voorbeeld hiervan is de groepjesvorming in de klas. Leerlingen zijn bereid om hard te werken om tot een groep populaire leerlingen te horen. Hoe meer moeite het kost om toe te treden tot die groep, hoe meer waarde de groep gaat krijgen voor de desbetreffende leerling. Zelfs als achteraf blijkt dat het helemaal niet zo’n fijne groep is!

Hoe kun je dit effect in je voordeel toepassen? Om leerlingen zich bijvoorbeeld medeverantwoordelijk te laten voelen voor het naleven van groepsafspraken, is het goed om de leerlingen nauw te betrekken bij het opstellen ervan. Wanneer zij tijd en energie steken in het opstellen van eigen groepsregels, zullen zij de groepsregels meer waarderen.

 

 

 

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg