Je bevindt je hier: Home / Titels / Verwacht / Beter leren door groepsdynamiek
Doelgroep: po/vo
Uitvoering: paperback
Formaat: 14,5 x 21
Omvang: ca. 176 pagina's
ISBN 9789492525420
Auteur(s):

Willem Mennen en Eelke Hoekstra

Verschijnt: november 2018

Beter leren door groepsdynamiek

Prijs (ex. BTW)
€ 25,00
€ 1,42
€ 25,00

Groepsdynamisch onderwijs bestaat uit vier aanpakken:

• Sterk Team: maakt van een team een professionele lerende cultuur.
Sociaal Sterke Groep: socialiseert de leerlingen waarbij alle kinderen correct en prettig met elkaar omgaan.
Full Speed Leren: laat alle kinderen taakgericht en zelfsturend werken.
Rijke Oogst: is gefundeerd opbrengstgericht werken met hoge gedrags- en leeropbrengsten.

Een groepsdynamische school is een onderwijsleergemeenschap die verbonden is met haar omgeving. Zij betrekt actief de ouders bij school en de school neemt ook verantwoordelijkheid voor het gedrag van haar kinderen buiten de school in de openbare ruimten. Deze aanpak is geconcretiseerd binnen Sociaal Sterke Groep.


De problemen in het onderwijs hebben belangrijke oorzaken: de doorgeschoten individualisering en verzwakt opvoedingsgezag. Deze beide oorzaken roepen vaak emotionele reacties op. Veel leerkrachten hebben de opvatting dat individualisering in het belang van elk kind is. Te ver doorgevoerde individualisering schiet echter zijn doel voorbij, doordat het samen leren onder druk komt te staan.

Sterk opvoedingsgezag wordt vaak verward met autoritair gezag, terwijl kinderen behoefte hebben aan autoriteit. Het is belangrijk om beide oorzaken op de juiste manier te interpreteren.

Groepsdynamisch onderwijs vindt onderwijs op maat en zelfsturing van kinderen belangrijk, maar beide zaken zijn sterk verbonden met groepscohesie en sociaal leren. Groepsdynamisch onderwijs breidt het opvoedingsgezag uit met het begrip groepsautoriteit. Dit wil zeggen, dat ook een groep op een positieve manier als een autoriteit naar haar leden kan functioneren. Het gaat hierbij niet om negatieve groepsdruk of manipulaties. Dit betekent dat we kritisch moeten zijn bij het gebruik van groepsdynamiek. Niet alle groepsdynamiek is positief. De groepsautoriteit in onze manier van denken dient het belang van de afzonderlijke leden van de groep.

Wij zoeken de oplossing niet in nog meer individualisering en bureaucratie, maar in sterke groepsleerkrachten die op de eerste plaats de sociale structuren binnen een groep versterken wat ten goede komt aan het leren. Kinderen zijn op deze manier actief betrokken bij hun eigen leren. De ideale groepsgrootte voor groepsdynamisch onderwijs zit rond de 24 of 28 leerlingen verdeeld over 6 of 7 tafelgroepen van 4 kinderen.

 

In de serie Leiderschap in de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

1. De professionele leergemeenschap 
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting 
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Onderzoeksmatig leiderschap
9. Handboek Onderwijsrecht
10. Kansrijke medezeggenschap 
11. Druk druk druk
12. Hoe komen we van deze rotonde? 
13. Wet Werk en Zekerheid
14. Veranderend toezicht 
15. Werken aan pedagogische sensitiviteit 
16. Sociale veiligheid in school
17. Integrale kindcentra
18. Over het schoolhek heen (verwacht)
19. Startende leraren in het po en vo
20. Beter leren door groepsdynamiek (verwacht)

 

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg