Elke Struyf en Gilberte Verbeeck
Regisseer je klas - Theorie
Nieuw!
Dit boek is ontstaan uit lectuur en praktijk, met als doel (toekomstige) leraren kennis aan te reiken om klasmanagementvaardigheden te ontwikkelen. Je kunt namelijk leren hoe je voor de klas moet staan. Een (wetenschappelijke) kennisbasis is een eerste belangrijke stap in het ontwikkelen van de nodige competenties op dit vlak: weten wat je kunt doen en waarom én weten wat je het beste kunt vermijden en waarom. Het boek zet de leraar aan tot zelfreflectie en bijsturen van het eigen lerarengedrag om zo een goede regisseur te worden in elke klassituatie.
Maar kennis alleen is niet voldoende. Theorie kan je lezen, begrijpen, studeren maar voor het ook daadwerkelijk je handelen beïnvloedt, moet je de theorie zo beheersen dat het spontaan in je opkomt bij het analyseren van je lessen op vlak van klasmanagement. Daarom is er ook een oefeningenboek ontwikkeld met authentieke situaties en casussen. Het oefeningenboek wil (toekomstige) leraren zelf laten nadenken over aspecten van goed klasmanagement, hen inzichten bijbrengen en in interactie met anderen ideeën laten uitwisselen. Bij elke oefening staat een korte theoretische duiding. Dit boek geeft hierbij nog meer achtergrond. Hoewel de boeken samen één geheel vormen, zijn ze ook los van elkaar waardevol in het kader van klasmanagement.
Over de auteurs
Elke Struyf is als hoogleraar verbonden aan de Antwerp School of Education en het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.
Gilberte Verbeeck is leerkracht in het Sint Jozefinstituut te Essen en was er gedurende 10 jaar mentor coach. Zij is daarnaast lerarenopleider verbonden aan de Antwerp School of Education van de Universiteit Antwerpen.