Je bevindt je hier: Home / Titels / Verwacht / Onderwijs / professionalisering / Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Doelgroep: po/vo
Uitvoering: paperback
Formaat: 14,5 x 21
ISBN 9789492525017

Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team

Prijs (ex. BTW)
€ 25,00
€ 1,42
€ 25,00

Nieuw!


Vrijwel iedereen die in het onderwijs werkt, zou graag meer ruimte krijgen voor de pedagogische kant van het vak, met aandacht voor afstemming op de totale persoon van de leerling. Dát is pedagogische sensitiviteit: het goede doen op het juiste moment, in een bepaalde pedagogische context.

Het concept pedagogische sensitiviteit lijkt recentelijk aan populariteit te hebben gewonnen; dit komt mede doordat er steeds meer onderbouwing komt voor het positieve effect van pedagogisch sensitief handelen op de ontwikkeling van lerenden. Om goed leiding te geven aan de pedagogische opdracht van de school en de (emotionele) processen die bij leren horen, is ook sensitiviteit naar leraren nodig. De schoolleider moet de leraren ‘zien’: hij moet begrijpen wat hen beweegt, waar zij warm voor lopen en wat hen motiveert.

Dit boek beschrijft wat pedagogische sensitiviteit inhoudt, en wat het betekent voor het werken met leerlingen en collega’s. Ook gaat het in op de condities voor professionaliseringstrajecten die zich richten op pedagogische sensitiviteit, waarbij succesfactoren en valkuilen in kaart zijn gebracht. Een schoolteam dat werkt vanuit de basiswaarde van pedagogische sensitiviteit draagt niet alleen bij aan een groter welbevinden van de leerlingen en de leraren zelf, maar zorgt ook voor bredere en betere onderwijsopbrengsten!


De schoolleider laat het gedrag zien dat hij ook van anderen in de organisatie vraagt. Als pedagogische sensitiviteit deel uitmaakt van de onderwijsvisie, dan vraagt dit ook een sensitieve houding van de schoolleider naar de leraren, ouders en andere betrokkenen. 
Een schoolleider die pedagogisch sensitief is, laat zien dat hij alle betrokkenen in de school serieus neemt, signalen herkent en erkent en een adequate reactie geeft. Dat zal per situatie verschillend zijn. Van belang is dat de reactie passend is bij de onderwijskundige visie van de school.

 

In de serie Leiderschap in de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

1. De professionele leergemeenschap 
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting 
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Onderzoeksmatig leiderschap
9. Handboek Onderwijsrecht
10. Kansrijke medezeggenschap 
11. Druk druk druk
12. Hoe komen we van deze rotonde? 
13. Wet Werk en Zekerheid
14. Veranderend toezicht 
15. Werken aan pedagogische sensitiviteit 
16. Sociale veiligheid in school
17. Integrale kindcentra
18. Over het schoolhek heen (verwacht)
19. Startende leraren in het po en vo 

 

Word abonnee!

U kunt ook abonnee worden van de serie Leiderschap in de onderwijspraktijk en profiteren van de vele voordelen! Alle voordelen op een rijtje? Klik hier »

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Twitter Feed

EllekevdB Mijn vakantie is weer voorbij! Leuke klussen voor de boeg: interview met @P_A_Kirschner voor Beter Begeleiden… twitter.com/i/web/status/1…

Retweeted 2 dagen geleden via Twitter for iPhone • 4 retweets

karenvdc Dankzij @tamara_stojakov ben ik er eindelijk toe gekomen om het boek Expliciete Directe Instructie te lezen in de N… twitter.com/i/web/status/1…

Retweeted 6 dagen geleden via Twitter for iPhone • 2 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg