Zicht op de les

 25,95

Binnenkort weer leverbaar!

Hannah Bijlsma

Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en waar nog ruimte is voor verbetering. Zo kun je zowel op leraarniveau als op schoolniveau werken aan het verbeteren van de kwaliteit van lessen.

Reserveer je exemplaar

Binnenkort weer leverbaar!

Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en waar nog ruimte is voor verbetering. Zo kun je zowel op leraarniveau als op schoolniveau werken aan het verbeteren van de kwaliteit van lessen.

Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede les? En hoe meet je de kwaliteit daarvan? Het vaakst wordt dit gedaan door het observeren van lessen. Dan rijzen vragen als: Hoeveel lessen moet je observeren om een betrouwbaar beeld te krijgen? Welk instrument gebruik je (en waarom)? Hoe interpreteer je de observatiedata? Bovendien vraagt het verbeteren van de leskwaliteit om méér dan alleen data. Het vereist bijvoorbeeld een grondige analyse van de lesaspecten waar leraren beter in willen worden, een sterke motivatie van de leraar, heel precieze verbeterdoelen, coaching en het als leraar of schoolteam intensief werken aan verbetering. Hoe kun je deze verbetering binnen de context van een school realiseren?

Naast deze vraagstukken houdt de Onderwijsinspectie op landelijk niveau zicht op de kwaliteit van lessen. Maar wat doen onderwijsinspecteurs eigenlijk tijdens een schoolbezoek om een oordeel te geven over het handelen van leraren? Tot slot speelt artificiële intelligentie een steeds grotere rol. Welke mogelijkheden biedt AI voor leraarprofessionalisering gericht op het meten en verbeteren van leskwaliteit?

Al deze en nog veel meer onderwerpen komen in dit boek aan bod. Duidelijk wordt waarom het zo belangrijk is om zicht op de les te hebben en welke werkwijzen de grootste kans op succes bieden. In elk hoofdstuk worden wetenschappelijk artikelen uitgelicht en vind je een verhaal uit de praktijk.

Dit boek is geschreven voor leraren, schoolleiders, kwaliteitszorgmedewerkers, kwaliteitscoördinatoren, ib’ers en lerarenopleiders.

‘Een boeiend boek over het meten en verbeteren van leskwaliteit in het onderwijs.’ – Matthijs van den Berg, directeur Kennis bij de Inspectie van het Onderwijs

‘Een absolute aanrader voor elke schoolleider, KC’er en leraar.’ – Wouter Siebers

ISBN

9789493336186

Omvang:

260 pagina's

Formaat:

17 x 24 cm

Doelgroep:

Ook interessant voor jou…

Winkelwagen
Scroll naar boven