Winnaar van plaats 3 in de LBBO-verkiezing Onderwijsboek van 2019!
Geen enkele methode sluit optimaal aan bij een hele schoolbevolking, een totale groep of iedere individuele leerling. Wie denkt beter passend onderwijs te kunnen geven door dan maar de methode aan de kant te zetten, gooit ook de didactische houvast weg. Met alle gevolgen van dien.
Minder ingrijpend is het om losser met de methode om te gaan. Dit betekent echter wel dat je twee zaken moet borgen; wat je de leerlingen aanleert, en hoe je hun dat aanleert. Het eerste verwijst naar de cruciale leerdoelen, het tweede naar de didactische strategie. Over dit laatste gaat deze uitgave. Die bevat de meest voorkomende didactische strategieën voor acht vakgebieden in de basisschool, aangevuld met voorbeelden van hoe je kunt intensiveren of verrijken.
De didactische strategieën in deze handige uitgave kun je gebruiken bij gesprekken met je collega’s om te komen tot teambrede afspraken over hoe alle leerlingen in jouw school de nodige kennis en vaardigheden verwerven.
‘De inhoud is prima te volgen, kort en krachtig! De strategieën worden duidelijk uitgelegd. Daar waar kan in stappen of fasen.’ – Susan Spekschoor
‘Een zeer actueel naslagwerk dat teams op basisscholen kan ondersteunen bij het maken van essentiële keuzes bij de inrichting van het onderwijs.’ – NBD Biblion
‘Dit boek gaat in op acht vakgebieden, waarbij ook sociaal-emotioneel leren en zelfsturing in taaksituaties worden meegenomen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een ‘Praat verder’. Mijns inziens een mooie kans om hier met het team over te praten en een mening te vormen. […]
Alles is kort en krachtig weergegeven. Veel van de inhoud is herkenbaar. Niet alles is nieuw, maar het is wel handig om alles nog eens op een rijtje te hebben. Als begeleider geeft dit boek mij een leidraad om het gesprek aan te gaan over hoe wij werken. Dat kan dan worden omgezet naar: Zo werken wij!’
– Engelien Houben-Feddema – Beter Begeleiden Magazine (LBBO)