Lezenswaardig voor wie van #werkdruk naar #werkplezier wil. Hier en daar confronterend maar
vooral helder geschreven!
Een van de speerpunten in het Nationaal Onderwijsakkoord is het verminderen van de werkdruk voor het onderwijspersoneel. Hiervoor is concreet afgesproken dat onderwijspersoneel meer autonomie en zeggenschap moeten krijgen.
Tegelijk is het van belang dat je je als leerkracht afvraagt wat je zelf kunt doen om die werkdruk te verminderen. Om je flink op weg te helpen schreven Angela Kouwenhoven en Annemieke Schoemaker (beiden verbonden aan CNV Onderwijs) het boek Van werkdruk naar werkplezier. In dit artikel van Angela Kouwenhoven lees je hoe dit boek je kan helpen bij het omgaan met groeiende werkdruk (bron: Beter Begeleiden).
Bijna de helft van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs vindt zijn persoonlijke werkdruk te hoog, blijkt uit onderzoek.
Naast lesgeven hoort bijvoorbeeld ook vergaderen, lessen voorbereiden, correctiewerk en het voeren van oudergesprekken bij je taken. Meestal ben je daarbij gebonden aan tijden waarop je zelf weinig invloed hebt. Door een te hoge werkdruk neemt het werkplezier af, komt de kwaliteit van je werk in het geding en kun je zelfs gezondheidsklachten ontwikkelen.
In dit boek vind je herkenbare situaties en casussen uit de dagelijkse praktijk binnen de school, waarin zulke werkdruk wordt ervaren. Met concrete handvatten voor time- en klassenmanagement ga je aan de slag om de werkdruk terug te brengen en het plezier in je werk weer te laten groeien. Naast praktijkervaringen wordt ook aandacht besteed aan denkpatronen en bepaalde emoties die vaak samengaan met werkdruk, zoals schuldgevoelens.
Het boek beschrijft hoe werkdruk en werkplezier verband houden met persoonlijke beleving en karakter, en hoe je daarop invloed kunt uitoefenen door ‘slim’ te werken en handig om te gaan met de beschikbare tijd. Aan de hand van praktische tips leer je het gevoel van werkdruk te relativeren en met minder moeite meer werk te verzetten: low input, high output.
De auteurs zijn beiden werkzaam in het onderwijs: Angela Kouwenhoven als lerares in het PO, en Annemieke Schoemaker als trainer bij CNV Onderwijs. In hun werk hebben ze zelf ervaring opgedaan met het handig omgaan met tijd, en ontmoeten ze veel leraren die al slim werken en van wie anderen iets kunnen leren.
‘De vele herkenbare situaties die in dit boek beschreven worden, zullen af en toe een glimlach op de mond van de lezer toveren. In die zin is dit boek ook een beetje een “voel-je-goed”-schrijfsel: je weet en voelt dat je er als leerkracht niet alleen voor staat. Dat maakt een wereld van verschil. Ik kan niet echt verwoorden wat het is, maar dit boekje zoog me meteen mee. Een hebbeding voor elke leraarskamer!’ – Lieven Coppens, Boeketje Onderwijs
Lees hier de hele recensie >>
‘In dit boek vind je herkenbare situaties uit de dagelijkse praktijk binnen de school. Met concrete handvatten voor time- en klassenmanagement kan dit boek helpen bij het terugdringen van de werkdruk en voor meer werkplezier.’ – Schooljournaal Startersspecial
‘Ik vond het boek motiverend, vooral omdat er niet alleen op werkdruk ingegaan wordt. Passie hebben voor je werk en het naar je zin hebben in de klas zijn ook belangrijke pijlers, die regelmatig weer naar voren komen. Doordat er ook positieve voorbeelden in het boek genoemd staan, kom je soms echt dingen tegen die je direct toe zou willen passen in de klas of school. Ik zeg: lezen!’ – Juf Lisanne
‘De praktijkvoorbeelden maken dit leuke boek over het actuele thema interessant voor teams van basisscholen en in het voortgezet onderwijs.’ – NBD Biblion
‘Zeker een aanrader voor leerkrachten die werkdruk ervaren en net even wat hulp nodig hebben om daar op een gemakkelijke manier mee aan de slag te gaan.’ – JufInger.nl
De gratis downloads bij dit boek vind je hier.